Waarom een huurwaarborg?

Huurwaarborg dient om eventuele ongelukjes/schades te vergoeden. De vakantiewoningen hebben waardevolle spullen en de waarborg dient om eventuele ongelukjes of beschadiging te vergoeden.

Klachten in verband met de inventaris en bestaandeschade worden aanvaard 4 uur na uw aankomst. Deze dient men te melden bij de eigenaar of zijn vertegenwoordiger ter plaatse (sleutelbewaarder).

Wanneer alles in goede orde is achtergelaten:

  • Er geen schade en/of breuk is geconstateerd, nadat er een grondige eindcontrole en een inventaris verricht is na verblijf.
  • Er geen extra schoonmaakbeurt (buiten de normale) nodig blijkt te zijn.

De waarborg wordt teruggestort twee of drie weken (is vermeld op de pagina "Vrij?Prijzen?" van elke vakantiewoning) na het verblijf.

Gaan schades het bedrag van de waarborg te boven, dan is de huurder verplicht een aanvullende betaling te maken. Een conflict over de eventuele schade is een conflict tussen eigenaar en de huurder, verhuurder is hierin geen partij en zorgt alléén voor de administratieve afhandeling.

Men doet er goed aan ongelukjes te melden aan de eigenaar, deze worden dan meestal goed afgehandeld.
Het is mijn ervaring dat de eigenaars geen misbruik maken van de waarborg. Maar men kan wel heel kritisch worden wanneer men ondervindt dat er geen respect was voor de woning en/of men ongelukjes verzwegen heeft.
Gelukkig zijn zo goed als alle gasten goudeerlijk. Waarom men pas na twee of drie weken de waarborg terugstort is enkel om de eerder beschreven gevallen op te vangen

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen: