FAQ - Veelgestelde Vragen - Frequently Asked Questions

Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen, ook genoemd "Frequently Asked Questions" of kortweg FAQ.

De vakantiehuizen zijn open en kunnen gasten ontvangen.

Overwegend gelden dezelfde regels als bij jou thuis.

Covid-19 informatie

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De vakantiehuizen hebben een pagina "Vrij? Prijzen?" met een kalender waar u de vrije en reeds geboekte periodes kunt zien.

Er is ook een overzicht pagina met directe links naar elk van deze "Vrij? Prijzen?" pagina's.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De vakantiehuizen hebben een pagina "Vrij? Prijzen?" waar u de prijzen kunt vinden, naast een kalender met de vrije en reeds geboekte periodes.

Er is ook een overzicht pagina met directe links naar elk van deze "Vrij? Prijzen?" pagina's.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:
  • De meeste vakantiehuizen hebben een last minute voorziening. Elk vakantiehuis heeft een pagina "Vrij? Prijzen?" waar je kan zien of de vakantiewoning in kwestie een last minute toepast.
  • Hoeveel? De last minute korting bedraagt 10%.
  • Wanneer? De last minute korting is van toepassing wanneer je boekt binnen de laatste 14 dagen.
  • Er is ook een overzicht pagina met directe links naar elk van deze "Vrij? Prijzen?" pagina's.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Elk vakantiehuis heeft zijn eigen web stek met een reeks pagina's: overzicht van het vakantiehuis, vrij? prijzen?, de woning en de tuin, de leefruimte, de slaapkamers en badkamers en de ligging.  Met een beschrijving van wat er aanwezig is en met een rits foto's om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Wij trachten een zo accuraat mogelijk beeld en beschrijving van de vakantiehuizen te geven op onze website.

We hebben elk vakantiehuis persoonlijk bezocht. We proberen een zo getrouw en volledig mogelijk beeld te scheppen van elke vakantiewoning, zodat u zich reeds kunt inbeelden wat je mag verwachten. Daarom heeft elk vakantiehuis heeft zijn eigen web stek met een reeks pagina's en foto's om je te helpen bij het maken van een goede keuze.

We hebben reeds dikwijls lof gekregen over onze uitgebreide beschrijvingen, waarbij bezoekers steevast zeggen dat het beeld dat ze zich op voorhand hadden gevormd van hun vakantiehuis zeer goed overeenkwam met de realiteit.

Eventuele fouten of vergissingen op onze website binden ons echter niet. Voor de juistheid van door derden verstrekt en/of samengesteld informatie is Le Pachis niet verantwoordelijk.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Op zoek naar een vakantiehuisje met de hond.

Hoe weet ik of er bij een bepaald vakantiehuis een hond is toegelaten? 

De gasten respecteren de volgende punten: 

  • De gasten laten de hond niet alleen achter te laten in de vakantiewoning, behalve als hij in een bench kan blijven; dit om te voorkomen dat het achtergelaten dier in een voor hem vreemde omgeving door schrik zou worden overvallen waarbij de kans bestaat dat het interieur beschadigd wordt.
  • De gasten zorgen zelf voor slaap- en voedermateriaal.
  • De honden kunnen niet de bedden, zetels, douche of bad gebruiken.
  • De hond te laten opdrogen of af te drogen, na een wandeling, voor hij de woning in komt.
  • Voor vertrek het hondenharen verwijderen, dus geen hondenharen meer in de woning na jullie vertrek.
  • De gasten verwijderen de hondenpoep uit de tuin, dus alle hondenpoep verwijderd voor vertrek.
Deze punten zijn opgezet om hygiënische reden en om beschadiging aan de vakantiewoning te voorkomen. Mocht men deze regels niet gerespecteerd worden of als het huisdier schade aan de woning of de tuin veroorzaken wordt dit verrekend met de waarborg.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Praktisch alle huizen hebben een internetverbinding. Enkelen nog niet omdat er lokaal geen beschikbaar is.

Op de volgende link vind je de vakantiehuizen met een internet verbinding.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Het vakantiehuis Les Pommes de Terre is met de rolstoel toegankelijk. De vakantiewoning heeft de leefruimte, een slaapkamer, een badkamer op het gelijkvloers en een redelijk vlakke tuin.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Wanneer u een huisbezoek wilt plannen, gelieven dan contact te nemen en kunnen we zien wat eventueel mogelijk is. Een bezoek is enkel mogelijk als het vakantiehuis vrij is, dit om de privacy van de gasten te respecteren.

We hebben elk vakantiehuis persoonlijk bezocht . We proberen we een zo getrouw en volledig mogelijk beeld te scheppen van elke vakantiewoning, zodat u zich reeds kunt inbeelden wat je mag verwachten. Daarom heeft elk vakantiehuis heeft zijn eigen web stek met een reeks pagina's en foto's om je te helpen bij het maken van een goede keuze.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Bij de meeste vakantiewoning is men verplicht de eindschoonmaak te laten doen. Er zijn enkele vakantiewoningen waar men de keuze heeft of men zorgt zelf voor de eindschoonmaak of men laat deze doen. Wat er van toepassing staat vermeld op de pagina "Vrij? Prijzen?" van het vakantiehuis.

Waarom kan ik niet zelf voor de eindschoonmaak zorgen?

  1. We zijn zeker dat het vakantiehuis netjes wordt opgeleverd aan de volgenden gasten. Bij het poetsen hebben mensen verschillende normen en dit kan men moeilijk op voorhand inschatten. Wie dan niet en wie dan wel?
  2. Er is een afspraak met de poetsdienst; dat bij elke reservatie zij voor het poetsen kunnen zorgen. Indien dit maar sporadisch moet gebeuren is het voor hun niet interessant en zoeken zij een andere activiteit met meer een vast opdracht, bijgevolg is er geen poetsvrouw meer.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Na ontvangst van de aanbetaling of de totale huursom ontvangt men de bevestigings met daarbij de praktische informatie in verband met jullie verblijf, waarbij ook het adres van de vakantiewoning.

Is het mogelijk een vakantiehuis vooraf te bezoeken? Wanneer u een huisbezoek wilt plannen, gelieven dan eerst contact te nemen. Een bezoek is enkel mogelijk als het vakantiehuis vrij is, dit om de privacy van de gasten te respecteren.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Hier vindt men de feestdagen en de schoolvakanties in Belgie en Nederland.

Schoolvakanties

  •  Belgie
  •  Nederland

    Ter info:
  • Het eerste weekend van een vakantieperiode valt in het schoolvakantieseizoen.

Feestdagen

Welke TV zenders men kan ontvangen is van woning tot woning verschillend. Het aanbod is afhankelijk van welke TV provider het vakantiehuis heeft. Sommige woningen hebben TV ontvangst via de kabel teledistributie, andere via Internet, en nog anderen via satelliet. Welk systeem is meestal afhankelijk van de locatie van de woning.

Het aantal vakantiewoningen met een internet TV ontvangst wordt steed groter. Geen internet TV is meestal een praktisch probleem, omdat op sommige lokaties geen internet TV wordt aangeboden, daar het signaal te zwak of niet optimaal is. 

Overzicht van diverse tv providers, met een link naar hun lijst van zenders:

  • Internet ontvangst
    • Proximus TV zender lijst
      • Men heeft een ruime keuze aan Franstalige zenders.
      • Groter keuze aan Nederlandstalige en internationale zenders.
    • Voo TV zender lijst
      • Men heeft een ruime keuze aan Franstalige zenders.
      • Enkele Nederlandstalige zenders.
      • Enkele internationale zenders.
  • Kabel of teledistributie
  • Satelliet
    • TV Vlaanderen zender lijst.
      • Als de vakantiewoning een satiliet ontvangst heeft, is het meestal TV Vlaanderen.
      • Een ruim aanbod aan Nederlandstalige en internationale zenders.

Of er een trampoline aanwezig is bij een vakantiehuis, staat vermeld in de beschrijving van de woning.

Over de tijd van de verhuur en over al de huisjes heen is het al enkele keren gebeurd dat de trampoline toch niet aanwezig was op het moment van het verblijf; omdat deze beschadigd/stuk was gegaan tijdens een vorig verblijf. De trampoline wordt dan voor veiligheidsreden verwijderd, gaat in herstelling en/of moeten er onderdelen bestelt worden of moet er een totaal nieuwe besteld worden en helaas dit kan wat  tijd in beslag nemen.

Vakantiewoningen met een trampoline.

 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De vakantiehuizen zijn steeds geheel prive.

De afspraak met de eigenaar of de verantwoordelijk is dat men de woning niet betreed terwijl deze verhuurd is, dus niet op het moment als de gasten aanwezig zijn, nog als de gasten afwezig zijn. Indien men toch de woning zou moeten betreden bv bij een panne, dan wordt dit eerst besproken met de gasten en evenueel hun toestemmig gevraagd de om herstelling uit te voeren al dan niet als zij aanwezig of afwezig zijn.

Er zijn ook geen vakantiehuizen die te delen zijn met ander huurders; elke woning heeft zijn eigen leefruimte, keuken, slaapkamers en badkamer.

Bij sommige vakantiewoningen is de tuin gemeenschappelijk  met een ander vakantiehuis en/of met de eigenaar. Indien dit het geval is, dan staat dit vermeld bij de beschrijving van de "TUIN"  van het vakantiehuis..

Er zijn vakantiehuizen die men aanbied in meerdere capacitieits versies. In deze gevallen blijft de vakantiewoning ook geheel prive.  Bij sommige is bij de kleine versie er enkele slaapkamers en badkamers  gesloten. 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Op de volgende website heeft men overzicht van dialysecenters in Wallonie:

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Hier is een overzicht van de boeking stappen:

  1. De boeking gebeurd liefst via de kalender van de vakantiewoning die je vindt op de pagina "Vrij? Prijzen? van je gekozen vakantiehuis. Gelieve duidelijk de volgende gegevens te bezorgen. Raak je er niet uit dan kan je ons nog altijd contacteren.
    1. uw naam
    2. adres en telefoonnummer
    3. de periode
    4. samenstelling van het gezelschap: aantal volwassen, kinderen en baby's.
    5. leeftijd range van het gezelschap
    6. of men vergezeld is van huisdieren. Opgelet: sommig vakantiewoningen zijn huisdieren vrij. Of er al dan niet huisdieren welkom zijn staat vermeld bij de beschrijven van het vakantiehuis; op de hoofdpagina en de pagina "vrij? prijzen?"
    7. Bankgegevens om de waarborg terug te storten na jullie verblijf.
      - Naam begunstigde.
      - Bankrekeningnummer.
      - Voor internationale betaling: welke bank vb. ING, Rabobank ... of de IBAN en de BIC code
  2. Wij antwoorden of de boeking kan doorgaan.
  3. Wij houden de gevraagde periode gedurende 5 dagen voor je vrij.
  4. De boeking wordt pas definitief na ontvangst van het voorschot. Indien de betaling niet ontvangen is binnen 5 dagen is de verhuurder vrij de woning zonder verdere verplichtingen opnieuw te huur aan te bieden
  5. Ter info: all communicatie gaat per e-mail. Indien men echter graag een boeking document per post ontvangt kan daar voor gezorgd worden. Men is uiteraard ook altijd welkom telefonisch contact te nemen.
  6. Betalen kan gewoon via de bank. Meer in formatie over internationale betalingen.
  7. Men betaalt 30% van het totale bedrag op het momentvan de boeking.
  8. Men betaalt het volledig bedrag indien u boekt tijdens de laatste 6 weken voor de aanvangsdatum.
  9. Wij bevestigen uw betaling en boeking van zodra wij de betaling ontvangen per mail. Bij de bevestigingsmail ontvangt men ook de praktische informatie in verband met jullie vakantieverblijf.
  10. De resterende 70% huur dient overgemaakt te zijn 6 weken voor de aanvangsdatum van uw vakantieverblijf.
  11. De waarborg (waarom een huurwaarborg ?) dient bij sommige vakantiehuizen overgemaakt te zijn 2 weken voor de aanvang van het verblijf (waarom op voorhand ?). Dit is niet zo bij alle vakantiehuizen zo, bij sommigen wordt de waarborg overgedragen, in contant, bij aankomst.
  12. Na ontvangst van de 2de betaling ontvangt men een e-mail met de praktische informatie, zoals aankomstuur, sleutel, en zo meer, in verband met jullie verblijf.
  13. 2 a 3 weken (afhankelijk van de vakantiewoning) na je vakantieverblijf wordt de huurwaarborg teruggestort, eventueel vermindert met kosten van ongelukjes en bij sommige vakantiehuis verminderd met de gebruikskosten.

Tot slot,

  • Gelieve de huurvoorwaarden door te nemen: een vakantiehuis boeken betekent immers ook daarmee akkoord te gaan.
  • Bij een verblijf van een huisdier (honden) gelieve ook deze huurvoorwaarden "verblijf huisdieren" door te nemen.

Indien u geen ervaring heeft met het maken van internationale betalingen kan het nuttig zijn om onze FAQ pagina omtrent internationale betalingen even door te nemen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

We hebben een pagina Huurvoorwaarden waar je alles kan lezen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Hier vindt je een overzicht hoe periodes, de week, het weekend, lang weekend of feestweekends zijn samengesteld.

Deze periodes zijn van toepassing bij de meeste huizen, soms kan hier wat worden afgeweken.

Elk vakantiehuis heeft een pagina "Vrij? Prijzen?". Op deze pagina zijn, in de prijzentabel, de periodes, aankomst en vertrekuren vermeld die van toepassing zijn bij de bewuste woning.

  • Week:
    • vrijdag 16:00 of 17:00 tot en met vrijdag 10:00.
    • maandag 16:00 of 17:00 tot en met maandag 10:00.
  • Langweekend:
    • vrijdag 16:00 of 17:00 tot en met maandag 10:00.
  • Weekend:
    • vrijdag 16:00 of 17:00 tot en met zondag 20:00.
  • Midweek:
    • maandag 16:00 of 17:00 tot en met vrijdag 10:00.
  • Feestweekend:
    • Bij een feestdag kunnen de aankomst en vertrek dagen en uren wat afwijken Schoolvakanties en feestdagen.
    • Indien de vertrekdag een feestdag is kan men verblijven tot 20:00 uur. 
    • Bij een week verhuur zijn deze aankomst- en vertrekuren volgens afspraak.

Wenst men af te wijken van deze periodes aarzel niet te contacteren voor vrijblijvende informatie.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Na ontvangst van de aanbetaling of de totale huursom ontvangt men de bevestigings met daarbij de praktische informatie in verband met jullie verblijf, waarbij ook het adres van de vakantiewoning.

Is het mogelijk een vakantiehuis vooraf te bezoeken? Wanneer u een huisbezoek wilt plannen, gelieven dan eerst contact te nemen. Een bezoek is enkel mogelijk als het vakantiehuis vrij is, dit om de privacy van de gasten te respecteren.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Wanneer u een huisbezoek wilt plannen, gelieven dan contact te nemen en kunnen we zien wat eventueel mogelijk is. Een bezoek is enkel mogelijk als het vakantiehuis vrij is, dit om de privacy van de gasten te respecteren.

We hebben elk vakantiehuis persoonlijk bezocht . We proberen we een zo getrouw en volledig mogelijk beeld te scheppen van elke vakantiewoning, zodat u zich reeds kunt inbeelden wat je mag verwachten. Daarom heeft elk vakantiehuis heeft zijn eigen web stek met een reeks pagina's en foto's om je te helpen bij het maken van een goede keuze.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Nadat we je mail met vraag tot een boeking hebben ontvangen, ontvang je een mail met de huurovereenkomst.

Met daar bij de confirmatie van de :

  • Het vakantiehuis
  • De datum
  • De huurprijs
  • Eventuele bijkomende kosten
  • Bankgegevens om de aanbetaling/voorschot over te maken
  • Overzicht van de boeking stappen
  • Een link naar de huurvoorwaarden. Een vakantiehuis reserveren betekent immers dat men akkoord gaat met de huurvoorwaarden
     
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Ja, dit mogelijk.

Indien uw vakantie aanvangt binnen de 14 dagen na de boeking, vragen we je om een printscreen van de bevestiging van de betaling door te mail.

Opgelet, zolang we de betaling niet ontvangen hebben of we geen betaalbewijs hebben ontvangen, ontvangt u geen verdere informatie in verband met de vakantiewoning zoals adres, plaats waar de sleutels dienen te worden afgehaald ...

In uitzonderlijk gevallen en indien het begin van de vakantieperiode dezelfde dag als de boeking plaats vindt, kan men bij sommige vakantiehuizen ook de betaling contant regelen bij aankomst.

 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

We proberen je zo snel mogelijk te antwoorden per e-mail met een bevestiging dat we je vraag tot een boeking hebben ontvangen. In deze mail vindt je de informatie van de boeking, de bankgegevens om de aanbetaling/huur over te maken en een overzicht van de boeking stappen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Het is mogelijk om van vakantiehuis te veranderen. Dit wordt echter behandeld als een annulatie en houd dus in dat er annulatiekosten aan verbonden zijn. Meer info over annuleren.

Het veranderen van een vakantiehuis is een annulatie daar men de eerste geboekte vakantiewoning van op het moment van de boeking tot op het moment van het veranderen was geblokkeerd voor andere geinteresseerden. De vakantiewoningen zijn van verschillende eigenaars en het is dus niet zo simpel om de boeking te verschuiven tussen verschillende woningen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Er wordt geen herinnering gestuurd.

Ik kan wel de volgende tip meegeven: Men kan bij de bank betalingen ingeven/maken met een memodatum. Deze betaling wordt uitgevoerd op een datum in de toekomst. Zo hoef je er niet meer aan de denken en vertrek de betaling mooi op de datum dat je zelf heb ingesteld.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Vanaf welkuur kan ik aankomen en tot welkuur kan ik verblijven?

Bij de meerderheid van de huizen worden de volgende aankomst- en vertrekuren toegepast

  • Weekend: van vrijdag 16u tot zondag 20u
  • Langweekend: van vrijdag 16u tot maandag 10u
  • Week:
    • van vrijdag 16u -  vrijdag 10u
    • maandag 16u - maandag 10u
  • Midweek: maandag 16u tot vrijdag 10u
  • Feestdagen: indien de periode een feestdag bevat, dan kan de periode en/of de aan- en vertrekuren afwijken.

Bij sommige huizen is het:

  • aankomstuur of 17u of 18u
  • vertrekuuur 18u

De datums van schoolvakanties en feestdagen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:
Overzicht betaalstappen
  • De boeking wordt pas definitief na ontvangst van de betaling.
  • Op het moment van de boeking minimum 30% van de huur.
  • 100% huur, indien de verblijfsperiode 6 weken na de boekingsdatum plaatsvindt.
  • Indien de betaling niet ontvangen is na 5 dagen kan de verhuurder de boeking ongedaan maken en is de woning vrij om aan iemand anders te verhuren.
  • 6 weken voor de verblijfsperiode de resterende 70% huur.
  • Van zodra de betaling is ingeschreven ontvangt men een mail met:
    • De bevestiging van de reservatie
    • De praktische informatie van het vakantieverblijf
  • Betaling waarborg is afhankelijk van het vakantiehuis:
  • Betaling gebruikskosten is afhankelijk van het vakantiehuis.
    • Vaste gebruikskosten
      • Via de bank 2 weken voor de verblijfsperiode
      • Bij aankomst in contant
    • Gebruikskosten volgens verbruik
      • Wordt verrekend met de waarborg door de eigenaar na verblijf
  • Terugbetaling waarborg afhankelijk van het vakantiehuis:
    • 2 weken na einde verblijfsperiode
    • Bij vertrek.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Sinds juli 2003 gelden binnen de Eurozone voor internationale betalingen dezelfde kosten als voor binnenlandse betalingen. Met andere woorden: gratis tussen Nederland en Belgie. Je moet wel de nieuwe internationale IBAN en BIC codes gebruiken bij de transactie. Bij de meeste banken waar men online kan bankieren kan men ook online internationale betalingen maken.

IBAN

IBAN staat voor International Bank Account Number. Het is je internationale bankrekeningnummer volgens de nieuwe Europese standaard. Op papier wordt het IBAN weergegeven in blokken van 4 tekens. Bij elektronische verwerking wordt het volledige nummer zonder spaties geschreven en weergegeven. Ook het voorvoegsel IBAN wordt niet gebruikt bij elektronisch bankieren. Voorbeelden:

IBAN (op papier): IBAN NLxx xxxx xxxx xxxx xxxx xx

IBAN (elektronisch): NLxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

BIC

BIC staat voor Bank Identifier Code, en wordt ook wel SWIFT code genoemd. Het is internationale ID van je bank. Een BIC bestaat uit 11 alfanumerieke tekens.

Alle banken in EU-landen ondersteunen deze nieuwe standaard. Dit houdt in dat aan elke bankrekening nu ook een combinatie van een IBAN en BIC is gekoppeld. Deze codes staan meestal boven of onder op je bankafschriften. Vind je ze daar niet terug check dan even bij je bank.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Huurwaarborg dient om eventuele ongelukjes/schades te vergoeden. De vakantiewoningen hebben waardevolle spullen en de waarborg dient om eventuele ongelukjes of beschadiging te vergoeden.

Klachten in verband met de inventaris en bestaandeschade worden aanvaard 4 uur na uw aankomst. Deze dient men te melden bij de eigenaar of zijn vertegenwoordiger ter plaatse (sleutelbewaarder).

Wanneer alles in goede orde is achtergelaten:

  • Er geen schade en/of breuk is geconstateerd, nadat er een grondige eindcontrole en een inventaris verricht is na verblijf.
  • Er geen extra schoonmaakbeurt (buiten de normale) nodig blijkt te zijn.

De waarborg wordt teruggestort twee of drie weken (is vermeld op de pagina "Vrij?Prijzen?" van elke vakantiewoning) na het verblijf.

Gaan schades het bedrag van de waarborg te boven, dan is de huurder verplicht een aanvullende betaling te maken. Een conflict over de eventuele schade is een conflict tussen eigenaar en de huurder, verhuurder is hierin geen partij en zorgt alléén voor de administratieve afhandeling.

Men doet er goed aan ongelukjes te melden aan de eigenaar, deze worden dan meestal goed afgehandeld.
Het is mijn ervaring dat de eigenaars geen misbruik maken van de waarborg. Maar men kan wel heel kritisch worden wanneer men ondervindt dat er geen respect was voor de woning en/of men ongelukjes verzwegen heeft.
Gelukkig zijn zo goed als alle gasten goudeerlijk. Waarom men pas na twee of drie weken de waarborg terugstort is enkel om de eerder beschreven gevallen op te vangen

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Bij sommige vakantiehuizen zijn de prijzen en reservatiestappen zo opgezet dat ze simpel zijn en dat alle financiële aspecten van de vakantie zijn afgehandeld voor het verblijf; zodat men zich volledig op de vakantie kan concentreren.

Voordelen:

  • Koffer pakken, inladen en ontspannen vertrekken en niet nog om cash naar de bank.
  • Geen afspraken om de waarborg en/of verbruik af te handelen, bij aankomst en vertrek, men is met vakantie!
  • Het is ook niet altijd mogelijk dat de huiseigenaar of huisbewaarder aanwezig kan zijn bij aankomst of vertrek.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De waarborg wordt overgemaakt na het verblijf; dit is de afspraak met de eigenaar. 

Soms vergeet men een ongelukje of schade te vermelden bij het vertrek. Jammer genoeg worden ongelukken soms verzwijgen en de aangerichte schade verstopt of gecamoufleerd en stelt men de schade dus pas later vast. Dit gebeurd gelukkig weinig, maar het gebeurd.

Men heeft pas na het poetsen van de vakantiewoning een goed zicht op schade en dingen die verdwenen zijn. Het gaat hier dan niet om een gebroken glas: dat wordt trouwens bij de meeste woning zo gelaten.

Zo goed als alle gasten zijn goudeerlijk. Onze politiek om slechts na twee weken de waarborg terug te betalen is dus enkel bedoeld om de eerder beschreven gevallen op te vangen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:
  • Je betaalt 30% van het totale bedrag op het moment van de boeking.
  • Je betaalt het totale bedrag indien u boekt tijdens de laatste 6 weken voor de aanvangsdatum.
  • De waarborg wordt teruggestort binnen de 2 weken na de verblijfsperiode.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De betalingen gebeuren via een overschrijving naar een Belgisch rekeningnummer. Geen betaling mogelijk met de kredietkaart.

In de mail die je ontvangt met de boeking informatie, vindt je de bankgegevens om de aanbetaling/huur te maken.

Hoe internationale betalingen maken?

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Heeft u de betalingstermijn overschreden, neem dan direct contact op met ons, zo kunnen we de betalingstermijn aanpassen en een annulering voorkomen.

Blijft uw betaling uit, dan hebben we het recht uw boeking eenzijdig te annuleren. Men ontvangt daarvan een e-mail.

 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:
  • Betaling aanbetaling (voorschot) of huur: na ontvangst van je betaling, bevestigen we je betaling en reservatie per e-mail.
  • Betaling resterende huur: bij ontvangst van de 2de betaling wordt er geen bevestiging van de ontvangst van de betaling meer gestuurd.
  • Betaling waarborg: na ontvangst van de waarborg ontvangt men nog een e-mail wat praktische informatie zoals aankomstuur, sleutel, en zo meer.


 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

  • Op het moment van de boeking minimum 30% van de huur.
  • 100% huur, indien de verblijfsperiode 8 weken na de boekingsdatum plaatsvind.
  • 8 weken voor de verblijfsperiode de resterende 70% huur.
  • 2 weken voor de verblijfsperiode: dient de waarborg overgemaakt te zijn, bij sommige woningen ook de gebruikskosten (waarom op voorhand betalen). Bij andere vakantiewoning wordt de waarborg betaald in contant bij aankomst.
  •  Waarborg wordt teruggestort 2 of 3 weken na verblijf afhankelijk van de vakantiewoning.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Nee, de huurprijs van het vakantiehuis betaalt men vooruit.

Enkel bij een last minute is dit om praktische mogelijk.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Op de pagina "Vrij? Prijzen?" van elke woning en in de boekingsmail staat vermeld wat er opvoorhand dient betaald te worden en/of er betalingen gebeuren bij aankomst. Dit verschilt van vakantiewoning tot vakantiewoning.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De waarborg wordt teruggestort 2 of 3 weken na het vakantieverblijf afhankelijk van de vakantiewoning. Dit staat vermeld op de pagina "Vrij? Prijzen?" van elk vakantiehuis en in de boekingsmail.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Men kan bij de bank betalingen ingeven/maken met een memodatum. Deze betaling wordt uitgevoerd op een datum in de toekomst. Zo hoef je er niet meer aan de denken en vertrek de betaling mooi op de datum dat je zelf heb ingesteld.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Er wordt geen herinnering gestuurd.

Ik kan wel de volgende tip meegeven: Men kan bij de bank betalingen ingeven/maken met een memodatum. Deze betaling wordt uitgevoerd op een datum in de toekomst. Zo hoef je er niet meer aan de denken en vertrek de betaling mooi op de datum dat je zelf heb ingesteld.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Een printscreen maken gaat als volgt.
- Een printscreen of printshot is een foto nemen van wat je op je pc scherm hebt.
- Op je pc scherm heb je de webpagina waarvan je een foto wil van maken.
- Op het toetsenbord heb je rechts bovenaan een toetst "Prt Sc", deze klik je aan.
- Dan plak je dit bv in een mail (plain text mode) of document waar je deze wil hebben.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Op zoek naar een vakantiehuisje met de hond.

Hoe weet ik of er bij een bepaald vakantiehuis een hond is toegelaten? 

De gasten respecteren de volgende punten: 

  • De gasten laten de hond niet alleen achter te laten in de vakantiewoning, behalve als hij in een bench kan blijven; dit om te voorkomen dat het achtergelaten dier in een voor hem vreemde omgeving door schrik zou worden overvallen waarbij de kans bestaat dat het interieur beschadigd wordt.
  • De gasten zorgen zelf voor slaap- en voedermateriaal.
  • De honden kunnen niet de bedden, zetels, douche of bad gebruiken.
  • De hond te laten opdrogen of af te drogen, na een wandeling, voor hij de woning in komt.
  • Voor vertrek het hondenharen verwijderen, dus geen hondenharen meer in de woning na jullie vertrek.
  • De gasten verwijderen de hondenpoep uit de tuin, dus alle hondenpoep verwijderd voor vertrek.
Deze punten zijn opgezet om hygiënische reden en om beschadiging aan de vakantiewoning te voorkomen. Mocht men deze regels niet gerespecteerd worden of als het huisdier schade aan de woning of de tuin veroorzaken wordt dit verrekend met de waarborg.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Hier vindt je een overzicht hoe periodes, de week, het weekend, lang weekend of feestweekends zijn samengesteld.

Deze periodes zijn van toepassing bij de meeste huizen, soms kan hier wat worden afgeweken.

Elk vakantiehuis heeft een pagina "Vrij? Prijzen?". Op deze pagina zijn, in de prijzentabel, de periodes, aankomst en vertrekuren vermeld die van toepassing zijn bij de bewuste woning.

  • Week:
    • vrijdag 16:00 of 17:00 tot en met vrijdag 10:00.
    • maandag 16:00 of 17:00 tot en met maandag 10:00.
  • Langweekend:
    • vrijdag 16:00 of 17:00 tot en met maandag 10:00.
  • Weekend:
    • vrijdag 16:00 of 17:00 tot en met zondag 20:00.
  • Midweek:
    • maandag 16:00 of 17:00 tot en met vrijdag 10:00.
  • Feestweekend:
    • Bij een feestdag kunnen de aankomst en vertrek dagen en uren wat afwijken Schoolvakanties en feestdagen.
    • Indien de vertrekdag een feestdag is kan men verblijven tot 20:00 uur. 
    • Bij een week verhuur zijn deze aankomst- en vertrekuren volgens afspraak.

Wenst men af te wijken van deze periodes aarzel niet te contacteren voor vrijblijvende informatie.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Praktisch alle huizen hebben een internetverbinding. Enkelen nog niet omdat er lokaal geen beschikbaar is.

Op de volgende link vind je de vakantiehuizen met een internet verbinding.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Het vakantiehuis Les Pommes de Terre is met de rolstoel toegankelijk. De vakantiewoning heeft de leefruimte, een slaapkamer, een badkamer op het gelijkvloers en een redelijk vlakke tuin.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Gelieve de aankomst- en vertrekuren te respecteren. Wij, net als jullie wellicht, vinden het prettig om in een nette vakantiewoning aan te komen en te verblijven. Daarom moet er voldoende tijd zijn voor een goede poetsbeurt tussen vertrek van vorige gasten en aankomst van de nieuwe gasten.

Meer informatie over de periodes en hun aankomst- en vertrekuren zie "Hoe lopen de periodes?" aub.

Tip: Onze ervaring is dat mensen die zich vroeger kunnen vrijmaken reeds naar de streek afzakken en een toeristische rondritje in de Ardennen maken of reeds gaan boodschappen vooraleer naar de vakantiewoning te rijden tegen 16:00 of 17:00 uur.

Kan ik vroeger of langer blijven? Wanneer de periode voor of na de gehuurde periode vrij is, kan men altijd het verblijven vervroegen of verlengen tegen een vergoeding.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Wanneer de periode voor en/of na de gehuurde periode vrij is, dan is het eventueel mogelijk om het verblijf te vervroegen of te verlengen. Neem dan even contact en we zien dan wat mogelijk is.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:
  • Dekbedden en hoofdkussens zijn aanwezig in de vakantiewoningen.
  • Voor het bedlinnen, badlinnen en keukenlinnen zorgt de vakantiegast.
  • Bij enkele vakantiehuizen is het mogelijk om bedlinnen te huren. Dit staat vermeld op de pagina "Vrij?Prijzen" van het betreffende vakantiehuis.

Tip: het is mogelijk 2 eenpersoons dekbedden in een grote tweepersoonsdekbedhoes te stoppen, deze overlappen elkaar dan wel wat in het midden, zonder dat het storend is.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Het is gebruikelijk dat men zulke spullen zelf meebrengt.

Een kleine voorraad van deze zaken is normaal wel aanwezig, zodat je niet direct naar de winkel moet hollen indien men wat vergeten is. Gelieve voor je vertrek dan wel de voorraad terug aan te vullen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Deze informatie vind je op de pagina "Winkels en Restaurants".

Na een boeking van een vakantiehuis ontvangt men praktische informatie, met daarbij meer informatie over winkels en restaurants in de omgeving van de vakantiewoning.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Hier vind je informatie over de reisweg of je nu met de wagen komt of met de trein.

Kom je met de wagen?

  • Dan kan je de reisweg uitstippelen met ViaMichelin.com of MapQuest.com: u vult de plaats van vertrek en bestemming in, en krijgt dan een gedetailleerde reisweg terug.

Tips

  • Het is handig om buiten de uitgestippelde routeplanner ook nog de wegenkaart te bekijken en deze mee te nemen op weg naar jullie vakantiebestemming. Mocht men dan een beetje van de weg raken. Dan kan men aan de hand van de wegenkaart zichzelf terugvinden en orienteren, en van daaruit zelf een weg uitstippelen naar jullie vakantiewoning.

Openbaarvervoer

Kom je met de trein?

Op de website van de NMBS, vind je de dienstregeling.

Bus:

De meeste dorpjes heb geen of weing busverbindingen. Voorbeeld 2 per dag naar dorpjes tijdens de schooldagen, dus niet in de weekend en de schoolvakanties.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Toeristische documentatie is aanwezig in de vakantiehuizen. Een locale wandelen/mountainbike kaart is niet in alle vakantiewoningen aanwezig.

Op de pagina "Wandelen in de Ardennen" vindt men meer informatie over het onderwerp hoe men een wandelkaart kan bekomen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Alle motorvoertuigen (4X4, quad, moto...) zijn in Wallonie bij wet verboden in alle bossen, ook op de publieke wandelpaden of mountainbike routes in de bossen. Kortom: vanaf waar het bos begint zijn geen motorvoertuigen toegelaten.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Na ontvangst van de aanbetaling of de totale huursom ontvangt men de bevestigings met daarbij de praktische informatie in verband met jullie verblijf, waarbij ook het adres van de vakantiewoning.

Is het mogelijk een vakantiehuis vooraf te bezoeken? Wanneer u een huisbezoek wilt plannen, gelieven dan eerst contact te nemen. Een bezoek is enkel mogelijk als het vakantiehuis vrij is, dit om de privacy van de gasten te respecteren.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Wij trachten een zo accuraat mogelijk beeld en beschrijving van de vakantiehuizen te geven op onze website.

We hebben elk vakantiehuis persoonlijk bezocht. We proberen een zo getrouw en volledig mogelijk beeld te scheppen van elke vakantiewoning, zodat u zich reeds kunt inbeelden wat je mag verwachten. Daarom heeft elk vakantiehuis heeft zijn eigen web stek met een reeks pagina's en foto's om je te helpen bij het maken van een goede keuze.

We hebben reeds dikwijls lof gekregen over onze uitgebreide beschrijvingen, waarbij bezoekers steevast zeggen dat het beeld dat ze zich op voorhand hadden gevormd van hun vakantiehuis zeer goed overeenkwam met de realiteit.

Eventuele fouten of vergissingen op onze website binden ons echter niet. Voor de juistheid van door derden verstrekt en/of samengesteld informatie is Le Pachis niet verantwoordelijk.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Na ontvangst van de betaling, ontvang je de bevestiging van de boeking met daarbij de praktische informatie in verband je vakantieverblijf, waarbij het adres vanhet vakantiehuis.

We vragen de vakantiewoning niet te bezoeken terwijl er gasten verblijven, dit om de privacy van de gasten te respecteren.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

In de bevestigngsmails van je boeking staat hoe de aankomst geregeld is. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • De huiseigenaar/beheerder komt met de sleutel naar uw vakantiehuis en ontvangt u ter plaatse.
  • Je ontvangt het adres van de huiseigenaar/beheerder, alwaar je de sleutel kan ophalen.
  • De sleutel is aanwezig in het vakantiehuis en men komt later langs om jullie wat wegwijs te maken.

Hetzelfde geldt voor het vertrek, tenzij u ter plaatse andere afspraken maakt.

Bij de ontvangst van de praktische informatie in verband met jullie verblijf, ontvangt men ook het telefoonnr van de eigenaar en de sleutelbewaarder voor het geval er een probleemtjes mocht zijn.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Elk vakantiehuis heeft zijn eigen web stek met een reeks pagina's: overzicht van het vakantiehuis, vrij? prijzen?, de woning en de tuin, de leefruimte, de slaapkamers en badkamers en de ligging.  Met een beschrijving van wat er aanwezig is en met een rits foto's om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Bij de meeste vakantiewoning is men verplicht de eindschoonmaak te laten doen. Er zijn enkele vakantiewoningen waar men de keuze heeft of men zorgt zelf voor de eindschoonmaak of men laat deze doen. Wat er van toepassing staat vermeld op de pagina "Vrij? Prijzen?" van het vakantiehuis.

Waarom kan ik niet zelf voor de eindschoonmaak zorgen?

  1. We zijn zeker dat het vakantiehuis netjes wordt opgeleverd aan de volgenden gasten. Bij het poetsen hebben mensen verschillende normen en dit kan men moeilijk op voorhand inschatten. Wie dan niet en wie dan wel?
  2. Er is een afspraak met de poetsdienst; dat bij elke reservatie zij voor het poetsen kunnen zorgen. Indien dit maar sporadisch moet gebeuren is het voor hun niet interessant en zoeken zij een andere activiteit met meer een vast opdracht, bijgevolg is er geen poetsvrouw meer.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Vele gemeentes hebben een markt, daarom niet wekelijks maar dan toch een tot tweemaal per maand. Op de volgende webpagina vindt men de lijst waar en wanneer deze markten plaatsvinden.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Het is nuttig in om de Ardennen winterbanden op de wagen te hebben, is veiliger op de winter wegen.

Sommige wegjes naar de vakantiewoningen zijn wat stijl of het vakantiehuis bevind zich in een klein wegje met weinig of geen doorgaand verkeer. De kleine, secondaire wegen worden niet zo snel of veelvuldig vrijgemaakt van sneeuw of ijzel als de grote wegen.
 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

In de meest vakantiewoningen is geen friteuse aanwezig, dit in verband met de brandveiligheid.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Bij de ontvangst van de praktische informatie, in verband met jullie verblijf, ontvangt men ook het telefoonnr van de eigenaar en in bepaalde gevallen de sleutelbewaarder. Deze kan men contacteren indien er een probleemtjes of vraagje mocht zijn tijdens jullie vakantieverblijf.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

We vragen om het vakantiehuis grondig te checken op eigenspullen voor het vertrek.

Vergeten spullen kunnen enkel nog afgehaald of verstuurt worden onder rembours (geadresseerden betaald de verzendingskosten bij ontvangst van het pak aan de post). Meer informatie bij De Post "Betaling bij levering"

Deze maatregel is opgezet omdat we minder goeie ervaringen hebben met de het versturen van pakjes.

  • Onbetaalde verzendingskosten (post kosten): de gemaakte kosten worden niet terugbetaald.
  • Pakje gaat verloren: beschuldigingen van degene die zijn spullen vergeet dat men de dingen achterhoud.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Welke TV zenders men kan ontvangen is van woning tot woning verschillend. Het aanbod is afhankelijk van welke TV provider het vakantiehuis heeft. Sommige woningen hebben TV ontvangst via de kabel teledistributie, andere via Internet, en nog anderen via satelliet. Welk systeem is meestal afhankelijk van de locatie van de woning.

Het aantal vakantiewoningen met een internet TV ontvangst wordt steed groter. Geen internet TV is meestal een praktisch probleem, omdat op sommige lokaties geen internet TV wordt aangeboden, daar het signaal te zwak of niet optimaal is. 

Overzicht van diverse tv providers, met een link naar hun lijst van zenders:

  • Internet ontvangst
    • Proximus TV zender lijst
      • Men heeft een ruime keuze aan Franstalige zenders.
      • Groter keuze aan Nederlandstalige en internationale zenders.
    • Voo TV zender lijst
      • Men heeft een ruime keuze aan Franstalige zenders.
      • Enkele Nederlandstalige zenders.
      • Enkele internationale zenders.
  • Kabel of teledistributie
  • Satelliet
    • TV Vlaanderen zender lijst.
      • Als de vakantiewoning een satiliet ontvangst heeft, is het meestal TV Vlaanderen.
      • Een ruim aanbod aan Nederlandstalige en internationale zenders.

Of er een trampoline aanwezig is bij een vakantiehuis, staat vermeld in de beschrijving van de woning.

Over de tijd van de verhuur en over al de huisjes heen is het al enkele keren gebeurd dat de trampoline toch niet aanwezig was op het moment van het verblijf; omdat deze beschadigd/stuk was gegaan tijdens een vorig verblijf. De trampoline wordt dan voor veiligheidsreden verwijderd, gaat in herstelling en/of moeten er onderdelen bestelt worden of moet er een totaal nieuwe besteld worden en helaas dit kan wat  tijd in beslag nemen.

Vakantiewoningen met een trampoline.

 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De vakantiehuizen zijn steeds geheel prive.

De afspraak met de eigenaar of de verantwoordelijk is dat men de woning niet betreed terwijl deze verhuurd is, dus niet op het moment als de gasten aanwezig zijn, nog als de gasten afwezig zijn. Indien men toch de woning zou moeten betreden bv bij een panne, dan wordt dit eerst besproken met de gasten en evenueel hun toestemmig gevraagd de om herstelling uit te voeren al dan niet als zij aanwezig of afwezig zijn.

Er zijn ook geen vakantiehuizen die te delen zijn met ander huurders; elke woning heeft zijn eigen leefruimte, keuken, slaapkamers en badkamer.

Bij sommige vakantiewoningen is de tuin gemeenschappelijk  met een ander vakantiehuis en/of met de eigenaar. Indien dit het geval is, dan staat dit vermeld bij de beschrijving van de "TUIN"  van het vakantiehuis..

Er zijn vakantiehuizen die men aanbied in meerdere capacitieits versies. In deze gevallen blijft de vakantiewoning ook geheel prive.  Bij sommige is bij de kleine versie er enkele slaapkamers en badkamers  gesloten. 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Plaatsen waar je online kan tijdens je vakantie:

Op de volgende website heeft men overzicht van dialysecenters in Wallonie:

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Is er een BBQ aanwezig bij het vakantiehuis? En in welke staat is hij?

Over het algemeen worden de BBQ een keer per jaar vervangen.
De meeste BBQ's staan overwegend buiten waardoor deze snel zijn best tijd heeft gehad.
De gasten dienen de BBQ en de gril schoon te maken. 
Men kan best BBQ schalen gebruiken om zeker te zijn dat het proper is en is er minder schoon te maken nadien.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Indien men geen, of niet voldoende, eenpersoonsdekbedhoezen heeft en het zijn tweepersoonsbedden; dan kan men twee eenpersoonsdekbedden in een grote hoes (groot tweepersoonshoes) stoppen. Deze overlappen elkaar wat,  maar blijven normaal goed zitten.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Wat te doen bij minder meteo of gewoon een gezellige avond organiseren.

Op de paggina Wat te doen bij minder meteo of gewoon een gezellige avond organiseren vindt men allerlei ideeën die er toch een leuke dag van maken en die kunnen bijdragen tot een knusse avond samen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Vanaf welkuur kan ik aankomen en tot welkuur kan ik verblijven?

Bij de meerderheid van de huizen worden de volgende aankomst- en vertrekuren toegepast

  • Weekend: van vrijdag 16u tot zondag 20u
  • Langweekend: van vrijdag 16u tot maandag 10u
  • Week:
    • van vrijdag 16u -  vrijdag 10u
    • maandag 16u - maandag 10u
  • Midweek: maandag 16u tot vrijdag 10u
  • Feestdagen: indien de periode een feestdag bevat, dan kan de periode en/of de aan- en vertrekuren afwijken.

Bij sommige huizen is het:

  • aankomstuur of 17u of 18u
  • vertrekuuur 18u

De datums van schoolvakanties en feestdagen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Nuttige informatie voor tijdens jullie verblijf

Praktische informatie en tips die nuttig kunnen bij een verblijf in jullie vakantiehuisje.

Deze informatie vind je op de pagina "Winkels en Restaurants".

Na een boeking van een vakantiehuis ontvangt men praktische informatie, met daarbij meer informatie over winkels en restaurants in de omgeving van de vakantiewoning.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Toeristische documentatie is aanwezig in de vakantiehuizen. Een locale wandelen/mountainbike kaart is niet in alle vakantiewoningen aanwezig.

Op de pagina "Wandelen in de Ardennen" vindt men meer informatie over het onderwerp hoe men een wandelkaart kan bekomen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Alle motorvoertuigen (4X4, quad, moto...) zijn in Wallonie bij wet verboden in alle bossen, ook op de publieke wandelpaden of mountainbike routes in de bossen. Kortom: vanaf waar het bos begint zijn geen motorvoertuigen toegelaten.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Vele gemeentes hebben een markt, daarom niet wekelijks maar dan toch een tot tweemaal per maand. Op de volgende webpagina vindt men de lijst waar en wanneer deze markten plaatsvinden.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Bij de ontvangst van de praktische informatie, in verband met jullie verblijf, ontvangt men ook het telefoonnr van de eigenaar en in bepaalde gevallen de sleutelbewaarder. Deze kan men contacteren indien er een probleemtjes of vraagje mocht zijn tijdens jullie vakantieverblijf.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Welke TV zenders men kan ontvangen is van woning tot woning verschillend. Het aanbod is afhankelijk van welke TV provider het vakantiehuis heeft. Sommige woningen hebben TV ontvangst via de kabel teledistributie, andere via Internet, en nog anderen via satelliet. Welk systeem is meestal afhankelijk van de locatie van de woning.

Het aantal vakantiewoningen met een internet TV ontvangst wordt steed groter. Geen internet TV is meestal een praktisch probleem, omdat op sommige lokaties geen internet TV wordt aangeboden, daar het signaal te zwak of niet optimaal is. 

Overzicht van diverse tv providers, met een link naar hun lijst van zenders:

  • Internet ontvangst
    • Proximus TV zender lijst
      • Men heeft een ruime keuze aan Franstalige zenders.
      • Groter keuze aan Nederlandstalige en internationale zenders.
    • Voo TV zender lijst
      • Men heeft een ruime keuze aan Franstalige zenders.
      • Enkele Nederlandstalige zenders.
      • Enkele internationale zenders.
  • Kabel of teledistributie
  • Satelliet
    • TV Vlaanderen zender lijst.
      • Als de vakantiewoning een satiliet ontvangst heeft, is het meestal TV Vlaanderen.
      • Een ruim aanbod aan Nederlandstalige en internationale zenders.

 

Via de volgende web link vindt je utigebreide informatie over hoe tikbeten te voorkomen of wat te doen eens gebeten.

Teken: Preventie, diagnose en behandeling. 

Ticks: Prevention, diagnose, and treatment.

Plaatsen waar je online kan tijdens je vakantie:

Welk weertje zal het zijn tijdens op onze vakantiebestemming in de Belgisch Ardennen? Dit kan men zien bij foreca.com. Daar heeft men weersvoorspelling voor de komende 10 dagen.

 
Tips voor het schoonmaken van de BBQ gril.
De gasten dienen de BBQ en de gril schoon te maken na gebruik. 
Men kan best BBQ schalen gebruiken om zeker te zijn dat het proper is en is er minder schoon te maken nadien.
Tips voor het schoonmaken van de BBQ gril:
  • de gril een nacht in het gras leggen
  • of in krantenpapier wikkelen voor een nacht
  • zo kan je smorgens deze mooie afwrijven met een doek of keukenpapier, zonder dat men hoeft te schrobben.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Wat te doen bij minder meteo of gewoon een gezellige avond organiseren.

Op de paggina Wat te doen bij minder meteo of gewoon een gezellige avond organiseren vindt men allerlei ideeën die er toch een leuke dag van maken en die kunnen bijdragen tot een knusse avond samen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Waar kan ik een glasontainer vinden in de omgeving van mijn vakantiehuisje?

Waar kan ik een glasontainer vinden in de omgeving van mijn vakantiehuisje?

Op de volgende 2 websites kan men de gemeente of gehucht invullen, waar het vakantiehuis zich bevindt, en krijg je een kaart waar de glascontainer aanwezig is voor die omgeving.

 

Tip om de vliegen of andere insecten buiten te houden en/of buiten te krijgen.

Opgelet de meest vakantiehuizen bevinden zich op het plateland, daar verblijven ook insecten. Dus zomaar alle vensters en deuren open is niet altijd aangewezen. Dit vooal bij warm en vochtig weer en of als de koeien in de weide staan.

Veel woningen hebben vliegeraam, maar deze dikwijls snel stuk.

Toch al vliegen binnen, wat nu?

Tip om de vliegen of andere insecten buiten te krijgen.

  • Probeer het in de woning donker te maken en zet dan een deur of venster open.
  • De bedoeling is om 1 lichtpunt te creëren in de woning of plaats.
  • De insecten willen namelijk buiten en worden dan door het lichtpunt aangetrokken waardoor zijzelf de weg naar buiten vinden.

Oplaadpunten in Belgie

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Er zijn weinig tot geen vakantiewoningen die uitgerust zijn met een laadpunt voor elektrische wagen.

Opladen bij de vakantiewoning:

  • Of het mogelijk is de wagen op te laden bij de woning moet je eerst toestemming vragen aan de eigenaar, zo kan die nagaan of de elektrische installatie dit aankan.
  • Daar waar een forfaitaire prijs van toepassing is, spreek je met de eigenaar af wat de kost is voor het opladen. Dit is namelijk extra elektriciteit verbruik, wat niet voorzien is in de forfaitaire gebruikskost.
  • Kost voor het opladen bij je vakantiehuisje:
    • Je betaalt volgens het werkelijke verbruik indien het stroomverbruik op die manier wordt aangerekend voor je vakantiehuis. 
    • Je betaalt een toeslag die je overeenkomt met de eigenaar indien voor het elektriciteitsverbruik er een vast bedrag wordt aangerekend.

Plaatsen waar je de elektrische wagen kan opladen?

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Is er in de buurt van de vakantiewoning gelegenheid tot het opladen van een elektrische auto?

 Enkele links waar men oplaadpunten kan vinden in de Belgische Ardennen:

 

Gebruik wellness

Nuttige informatie en tips bij het gebruik van de wellness bij jullie vakantiehuis

Enkele tips voor een optimaal gebruik van de jacuzzi tijdens jullie vakantieverblijf.

  • De jacuzzi staat ingesteld en klaar voor gebruik. Zodat de filters voldoende werken om het water proper te houden, alsook is de juiste temperatuur ingesteld.
  • Het is aangeraden om enkel de toetsen "Jets" en "Lights" te manipuleren. Indien men ook andere toetsen manipuleert, heeft men de kans dat het wordt ontregeld en dan werkt de jacuzzi niet meer zoals het hoort, waardoor men ongemakken heeft bij het gebruik, zoals niet de juiste temperaturen of snel vuil water.
  • Bij de meeste vakantiehuizen heeft men chloor tabletten ter beschikking indien nodig.
  • Het is aan te raden te douchen voor en na het gebruik van de jacuzzi/hottub.
    • Douchen voor het gebruik, best reeds met badpak aan, dit om te voorkomen dat vetten (zoals zonne- of body lotion) en zepen (wasverzachter) in het jacuzzi-water terechtkomen, want deze zorgen er voor dat het water snel vuil wordt.
    • Douchen na het gebruik, chloor is niet zo goed voor de huid, noch is ieders tolerantie voor chloor even groot.
  • Als ook kan men best strandslippers of zo gebruiken van, naar en rondom de jacuzzi/hottub. Zodoende neemt u geen gras, zand of andere onreinheden mee in de jacuzzi/hottub. 
  • De jacuzzi goed sluiten als men deze niet gebruik, vooral tijdens de nacht en de wintermaanden. Indien dit niet gebeurd, verbruik deze niet alleen meer, maar moet het systeem veel energie stoppen in het warm houden van het water en dit gaat dan ten koste van de optimaal werking van de jacuzzi.

Zie woningen met een jacuzzi of binnen massage bad.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Bij aankomst staat de jacuzzi normaal klaar voor gebruik. Het water wordt gecontroleerd voor jullie aankomst.

Men probeert echter niet te veel chloor te gebruik, daar dit niet goed is voor de huid.

Indien men of bij een wissel (vertrek en aankomst van gasten dezelfde dag) of bij een control voor jullie aankomst, vaststelt dat het water toch niet proper is. Dan kiest men er voor het water te verversen, dit heeft echter het nadeel dat het water wellicht nog niet op temperatuur is voor jullie aankomst.

Zie woningen met een jacuzzi.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:
Er zijn verschillende oorzaken waardoor het water in de jacuzzi af kan koelen.
  • Wanneer men regelmatig in en uit het water gaat.
  • Wanneer de jacuzzi continu op een te hoge bubbel stand staat.

Wat te doen

  • De jets (bubbel stand) tijdelijk wat lager of uitzetten.
  • Tijdelijk de deksel erop zodat het water sneller op kan warmen.
  • De jacuzzi bijvullen met warm water.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:
 
 
Enkele gebruikstips bij het gebruik bij een sauna.
 
  • De tijd instellen met de timer. Als de timer te einde is valt ook de sauna uit. Dit is een beveiliging zodat deze niet per ongeluk continue blijft werken, alsook is het niet raadzaam heel lang in de sauna te verblijven.
  • De temperatuur instellen.
  • Bij een sauna met kolen, bereik je dehoge temperatuur vooral door de stoom, die men bekomt door water op de kolen te gieten.
  • In de sauna is een meter, dit is een vochtigheidsmeter, deze meter geeft dus geen temperaturen aan maar de vochtigheidsgraad.
 
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Annuleringsvoorwaarden

  • Bij annulatie tot de 42ste dag (6 weken) voor aanvang van uw verblijf bedragen de annulatiekost 30% van de huur.
  • Bij annulatie tussen de 42ste dag (6 weken) en de 28ste dag (4 weken) voor aanvang van uw verblijf bedragen de annulatiekost 60% van de huur.
  • Bij annulatie tussen de 28ste dag (4 weken) en de 3de dag voor aanvang van uw verblijf bedragen de annulatiekost 90% van de huur.
  • Bij annulatie op de 2de dag voor het begin of later bedragen de annulatiekost 100% van de huur.
  • OPGELET!
    • De annulatiekost is enkel van toepassing op de huur.
    • Bij de gevallen dat de gebruikskosten en/of de waarborg reeds betaald zijn worden deze laatste 100 teruggestort.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Kan men bij Le Pachis een annulatieverzekering afsluiten?

Le Pachis zelf bied geen annulatieverzekering.

De volgende informatie kan je misschien verder helpen.
Dit is gewoon informatie. Er is geen link, nog is er eigen ervaring met deze verzekeringsmaatschappijen.

Enkele verzekeringsmaatschappijen
Bij de meeste verzekeringsmaatschappijen kan men online een simulatie maken of een verzekering afsluiten.

Of  je verzekeringsmakelaar inschakelen, deze kan wellicht helpen met een annulatieverzekering. 

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Het is mogelijk om van vakantiehuis te veranderen. Dit wordt echter behandeld als een annulatie en houd dus in dat er annulatiekosten aan verbonden zijn. Meer info over annuleren.

Het veranderen van een vakantiehuis is een annulatie daar men de eerste geboekte vakantiewoning van op het moment van de boeking tot op het moment van het veranderen was geblokkeerd voor andere geinteresseerden. De vakantiewoningen zijn van verschillende eigenaars en het is dus niet zo simpel om de boeking te verschuiven tussen verschillende woningen.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De vakantiehuizen zijn open en kunnen gasten ontvangen.

Overwegend gelden dezelfde regels als bij jou thuis.

Covid-19 informatie

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Heb je graag wat meer informatie over Le Pachis en de mensen achter Le Pachis. We belichten vooral onze aanpak en wat u daar aan heeft, plus een woordje meer over ons zelf en hoe we tot het verhuren van vakantiehuizen in de Ardennen zijn gekomen. Er is meer informatie op de pagina "Over ons".

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

De vakantiewoning worden niet door ons bezocht. Wij vertrouwen op de integriteit van de eigenaar, de foto's en de informatie die we ontvangen.

Omdat we kleinschalig werken kennen we de eigenaar en de woning goed, zo kunnen deze goed worden opgevolgd.
Dit gebeurd ook via de feedback die we ontvangen van jullie de vakantiegasten, het is namelijk tijdens een verblijf dat men de woning best ervaart. Dit is altijd meer dan een bezoekje.

Meer informatie over onze aanpak vind je op de pagina "Over ons".

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Ja, er is een kwalitietsbewaking. Meer informatie over hoe die werkt vind je op de pagina "Over ons".

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Je kan ons hier contacteren.

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Op de volgende webpagina vind je plaatsen waar je contant geld kan opnemen in de omgeving van je vakantiehuisje

Bankautomaten en ATM

Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Hier vindt men de feestdagen en de schoolvakanties in Belgie en Nederland.

Schoolvakanties

  •  Belgie
  •  Nederland

    Ter info:
  • Het eerste weekend van een vakantieperiode valt in het schoolvakantieseizoen.

Feestdagen


We vragen om het vakantiehuis grondig te checken op eigenspullen voor het vertrek.

Vergeten spullen kunnen enkel nog afgehaald of verstuurt worden onder rembours (geadresseerden betaald de verzendingskosten bij ontvangst van het pak aan de post). Meer informatie bij De Post "Betaling bij levering"

Deze maatregel is opgezet omdat we minder goeie ervaringen hebben met de het versturen van pakjes.

  • Onbetaalde verzendingskosten (post kosten): de gemaakte kosten worden niet terugbetaald.
  • Pakje gaat verloren: beschuldigingen van degene die zijn spullen vergeet dat men de dingen achterhoud.
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

 

Via de volgende web link vindt je utigebreide informatie over hoe tikbeten te voorkomen of wat te doen eens gebeten.

Teken: Preventie, diagnose en behandeling. 

Ticks: Prevention, diagnose, and treatment.

Plaatsen waar je online kan tijdens je vakantie:

Welk weertje zal het zijn tijdens op onze vakantiebestemming in de Belgisch Ardennen? Dit kan men zien bij foreca.com. Daar heeft men weersvoorspelling voor de komende 10 dagen.

Waar kan ik een glasontainer vinden in de omgeving van mijn vakantiehuisje?

Waar kan ik een glasontainer vinden in de omgeving van mijn vakantiehuisje?

Op de volgende 2 websites kan men de gemeente of gehucht invullen, waar het vakantiehuis zich bevindt, en krijg je een kaart waar de glascontainer aanwezig is voor die omgeving.

 

Tip om de vliegen of andere insecten buiten te houden en/of buiten te krijgen.

Opgelet de meest vakantiehuizen bevinden zich op het plateland, daar verblijven ook insecten. Dus zomaar alle vensters en deuren open is niet altijd aangewezen. Dit vooal bij warm en vochtig weer en of als de koeien in de weide staan.

Veel woningen hebben vliegeraam, maar deze dikwijls snel stuk.

Toch al vliegen binnen, wat nu?

Tip om de vliegen of andere insecten buiten te krijgen.

  • Probeer het in de woning donker te maken en zet dan een deur of venster open.
  • De bedoeling is om 1 lichtpunt te creëren in de woning of plaats.
  • De insecten willen namelijk buiten en worden dan door het lichtpunt aangetrokken waardoor zijzelf de weg naar buiten vinden.

Als je op afstand wilt uitloggen bij Netflix, kun je de functie Toegang en apparaten beheren in je accountinstellingen gebruiken
Dit zijn de stappen:

  1. Open Netflix in een webbrowser of de mobiele app.
  2. Klik op uw profielpictogram en selecteer Account.
  3. Kies Toegang en apparaten beheren.
  4. Selecteer het apparaat waarbij u zich wilt afmelden en klik op Afmelden.

Als u zich wilt afmelden bij alle apparaten die zijn aangemeld bij uw account, gaat u naar de pagina Afmelden bij alle apparaten en selecteert u Afmelden
Dit kan handig zijn als u vermoedt dat iemand zonder uw toestemming toegang heeft tot uw account.
Het is vermeldenswaard dat als u geen toegang heeft tot een apparaat waarbij u zich wilt afmelden, u nog steeds de pagina Toegang en apparaten beheren kunt gebruiken om op afstand uit te loggen
Dit kan handig zijn als u uw account bijvoorbeeld op de smart-tv van een hotel heeft gebruikt en bent vergeten uit te loggen voordat u vertrekt]

 
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen:

Is er in de buurt van de vakantiewoning gelegenheid tot het opladen van een elektrische auto?

 Enkele links waar men oplaadpunten kan vinden in de Belgische Ardennen:

 

Op vakantie met kinderen en baby's

Tips die kunnen bijdragen tot een ontspannen vakantie met kinderen

Als men in de ochten de vakantiewoning dient te verlaten, kan het dikwijls hectische aan toegaan, er is veel te doen inkort tijd, de kinderen klaarmaken, inpakken, de woning opruimen enz. Men wil ook de kinderen niet te vroeg wakker maken, het is toch nog vakantie.
 
Enkele tips welke kunnen bijdragen zodat de vertrekdag ontspannen verloopt is de avond voor vertrek, het vertrek al wat voorbereiden:
  • de kindjes hun kleedjes klaarleggen,
  • het meeste al inpakken, zodat men s'morgens maar het toiletspullen moet toevoegen
  • de woning opruimen enz.

De kinderen kunnen hierbij helpen, door hun voor te stellen eens deze dingen gebeurd, men nog een gezellig avond kan doorbrengen door vb samen een gezelschapsspelletje spelen, de vakantiefoto's bekijken enof wat bijpraten over de vakantie, kortom nog samengenieten van rustgevende en ontspannen vakantie. 

 
Deze FAQ zit in de volgende FAQ groepen: